Rubriek | Overige lezingen en artikelen |
Titel | Satanisch ritueel misbruik in Nederland: bestaan en gevolgen |
Lezing door | Stichting Friends of Esther’s |
Plaats, datum | Amersfoort, 23-3-2024 |
Korte inhoud | Wij als christenen worden opgeroepen om een van de gruwelijkste praktijken van de duisternis, het satanisch ritueel misbruik, te ontmaskeren: Neem geen deel aan de vruchteloze praktijken van de duisternis maar ontmasker die juist, want wat daar in het verborgene gebeurt, is te schandelijk voor woorden (Ef.5:11-12). Deze lezing laat zien dat er inderdaad geen woorden zijn voor de schandelijkheden die in ons land plaatsvinden. |
Trefwoorden | Toverij, rebellie, weerspannigheid, satanisme, misbruik |
Bronnen |
|
‘Satanisch ritueel misbruik in Nederland:
bestaan en gevolgen’
Inleiding (Bart Eikelenboom)
De lezing gaat ditmaal over satanisch ritueel misbruik, ‘srm’ genoemd. Ook dit is een ‘geestelijke trend’ – want geestelijk is het zeker – die ook dit keer in de categorie ‘overigen’ van stichting Sense valt.
Verklaring voor satansaanbidding
Derek Prince (DPM, 2024) ziet de verklaring voor het feit dat mensen ertoe komen om zich bij een satanskerk aan te sluiten of zich met satanisme in te laten, dat mensen over het algemeen niet van zwakte houden. Eén van satans tactieken om mensen bij God en het kruis weg te houden is door ze bovennatuurlijke kracht aan te bieden via toverij. Het Van Dale-woordenboek omschrijft toverij als ‘door geheime kracht een bovennatuurlijke invloed uitoefenen en iets buitengewoons tot stand brengen’. De Bijbel noemt de oorspronkelijke oorzaak van toverij, de ‘weerspannigheid’ van de mens: Weerspannigheid is even erg als toverij, en eigenzinnigheid is even slecht als afgodendienst (1Sam.15:23). Het is het gevolg van de opstand van de mens tegen God die begon bij de zondeval. Dit maakte toverij tot de universele oerreligie van de gevallen mensheid. Het bracht de dood in de wereld als een ‘doodsprincipe’, een entropie, een néérgaande lijn. Dus niet een ‘ontwikkeling omhoog’, een evolutie, zoals velen graag zouden willen geloven. De christelijke visie op de aankomende toekomst is om deze reden omláág! Om daarna ineens omhóóg te gaan als, bij de wederkomst van Jezus, eerst het duizendjarig rijk en daarna de nieuwe hemel en de aarde begint. Dit is de christelijke, apocalyptische visie op de toekomst.
De weerspannigheid van de mens tegen God dringt steeds verder in de wereld door. De eindtijdmens zegt: “God? Laat me niet lachen”. De Bijbel profeteert dat deze weerspannigheid en de slechtheid van de mens, nog veel slechter wordt in de toekomst. De mensen zullen elkaar veel slechts aandoen en ze zullen oorlogen voeren die onrustig en bang maken. Paulus schrijft dat de weerspannigheid van de mensen maakten dat ze het geschapene aanbidden in plaats van de Schepper, en dat terwijl de mensen toch met hun verstand over God zouden kunnen weten: Want wat een mens over God kan weten is hun bekend omdat God het aan hen kenbaar heeft gemaakt. Zijn onzichtbare eigenschappen zijn vanaf de schepping van de wereld zichtbaar in zijn werken: zijn eeuwige kracht en goddelijkheid zijn voor het verstand waarneembaar. Er is dus niets waardoor zij te verontschuldigen zijn. Want hoewel ze God kennen, hebben ze Hem niet de eer en de dank gebracht die Hem toekomt. Hun overpeinzingen zijn volkomen zinloos en hun onverstandig hart is verduisterd. Terwijl ze beweren wijs te zijn, zijn ze dwaas geworden en hebben ze de majesteit van de onvergankelijke God ingewisseld voor beelden van vergankelijke mensen, vogels, lopende en kruipende dieren. … Ze hebben de waarheid over God ingewisseld voor de leugen; ze vereren en aanbidden het geschapene in plaats van de schepper, die moet worden geprezen tot in eeuwigheid. Amen (Rom.1:18-23,25).
Omdat de mensen wel een vrije wil hebben, laat God ze op een gegeven moment in hun eigen sop gaarkoken: Omdat ze het beneden hun waardigheid achtten God te erkennen, heeft God hen uitgeleverd aan hun eigen onwaardige ideeën en doen ze wat verwerpelijk is. Ze zijn door en door onrechtvaardig en boosaardig, hebzuchtig en slecht. Ze zijn door en door afgunstig, moordzuchtig en twistziek, doortrapt en kwaadaardig. Ze roddelen en spreken kwaad, haten God, zijn hoogmoedig, arrogant en zelfingenomen. Ze zijn vindingrijk in het kwaad, tonen geen ontzag voor hun ouders, zijn kortzichtig en trouweloos, liefdeloos en onbarmhartig. En hoewel ze het vonnis van God kennen en weten dat mensen die dergelijke dingen doen de dood verdienen, doen ze dit alles toch. Sterker nog, ze juichen het zelfs toe dat anderen het ook doen (Rom.1:19-32).
Jezus vergeleek de situatie in de huidige (eind)tijd met ‘de dagen van Noach’. Net als de wereld in de huidige en nabije toekomst waren de mensen in de voortijd ‘zeer slecht’. Die ‘slechtheid’, die sinds de zondeval in alle mensen zit, ‘evolueert’ steeds verder naar beneden bij mensen die God niet nodig hebben. Net als in de tijd van Noach heersen er ‘reuzen’ in onze (post)moderne dagen. Het zijn ‘geweldenaars, mannen van naam’, nog erger dan wilde dieren. Mensen die kinderen en mensen verhandelen. Mensen die drugs (‘het snijden van wortels en bomen’), porno, sekstoerisme, racisme en oorlog verkopen. Mensen die leugens, wetteloosheid, wapens, en ‘etnische zuiveringen’ brengen en die occultisme (‘magische formules en toverijen’) verspreiden.
Bovengrondse en ondergrondse rebellie
De opstand van de mens tegen God, oftewel, haar weerspannigheid, haar rebellie, wordt geïntensiveerd. In onze tijd is er sprake van een brede, gecoördineerde aanval op wat God in de Bijbel ‘Zijn scheppingsorde’ noemt. Deze opstand wordt zowel bovengronds als ondergronds gevoerd. Bovengrondse rebellie hebben we bij stichting Sense al diverse malen besproken (zie bijvoorbeeld de indrukwekkende lezing over Woke van Simon van Groningen, waarin hij uitgebreid in ging op deze bovengrondse weerspannigheid van de mens tegen God en Zijn scheppingsorde). Vandaag komt het ondergrondse verzet van de mens tegen God aan bod.
We lezen in de Bijbel dat ‘weerspannigheid van de mens tegen God’ even erg is als toverij: Weerspannigheid is even erg als toverij, en eigenzinnigheid is even slecht als afgodendienst (1Sam.15:23). Door de rebellie van de mens tegen God, kreeg satan vat op de mens, door de macht van (zijn) toverij. Er zijn zeer vele vormen van toverij, maar voor alle vormen geldt dat het uitoefenen van controle over mensen het doel is. Bij satanische toverij is er doorgaans iets van een priesterschap, een ritueel, een offer (van een dier of een mens) en een vorm van verbondssluiting waarmee de deelnemers zich verbinden aan elkaar en aan het satanische wezen dat de focus vormt van hun activiteit. (Het Engelse woord voor ‘heksenkring’ is coven, afgeleid van hetzelfde stamwoord voor ‘verbond’, covenant.)
Er zijn verschillende niveaus van openheid waarin de ‘weerspannige mens’ haar satanische rituelen uitvoert. De satanskerk is het meest open. Ze heeft een eigen website en doet zich voor als een ‘respectabele’ kerk, waar de satan wordt aanbeden en waarin hekserij en toverij wordt gepraktiseerd. Maar mensen die zich uit de klauwen van de satanskerk hebben weten te rukken, vertellen dat er niks respectabels aan is. De belangrijkste satanische ceremonie is de zogenaamde ‘zwarte mis’. Dat is een godslasterlijke parodie op het christelijke avondmaal (zoals Satan sowieso alles na-aapt van God). De belangrijkste motivatie van de satanskerk is een bewuste opzettelijke haat tegen Jezus Christus en een afwijzing van Hem. Daarom is de christelijke kerk de grootste vijand van satanisme en hekserij, niet de islam, niet het humanisme of allerlei oosterse religies.
Het meeste satanisme gebeurt echter niet in de openheid, maar ondergronds, oftewel, verborgen, in het geheim en meestal ’s nachts. De voormalige Jezuïet Malachi Martin heeft de aanwezigheid van een wijdvertakt ondergronds netwerk van satansaanbidding aangetoond. Hij onderzocht dit fenomeen en bemerkte hoezeer het satanisme is doordrongen in de moderne, westerse maatschappij. Hierbij viel hem de intense wreedheid op waarmee de satansrituelen gepaard gaan. Martin zegt: “Deze wreedheid plaatst de satansaanbidders buiten onze geciviliseerde wereld. Ik heb het over het ritueel offeren van mensen, volwassenen en kinderen. Ik heb het over kannibalisme. Ik heb het over seksueel misbruik van kinderen. En dat gebeurt niet in een ander land, hier ver vandaan, maar het gebeurt hier, in onze eigen westerse wereld”. Het lijkt wel op de praktijken die het apocriefe Bijbelboek Wijsheid beschrijft in oude tijden: Ook de vroegere bewoners van uw heilige land hebt U gehaat om hun gruwelijke praktijken, hun toverij en goddeloze rituelen. Daarom wilde U die wrede kindermoordenaars, mensen die ingewanden aten bij hun maaltijden van mensenvlees en mensenbloed, ingewijden bij orgieën, ouders die hun hulpeloze kinderen slachtten, door onze voorouders laten ombrengen, zodat Gods kinderen op waardige wijze het land konden bewonen dat U zo dierbaar was (Wijsh.12:3-7).
Voor Malachi Martin was wat hij ontdekte, genoeg om tot de slotsom te komen dat we het einde van de tegenwoordige aarde zijn genaderd. Voor ons vormt het feit dat wij ons niet kunnen voorstellen dat de mens zó slecht kan zijn, mogelijk een belemmering om bovenstaande te geloven en serieus te nemen. Toch is de Bijbel er duidelijk over dat de mens tot verschrikkelijke dingen in staat is: Neem geen deel aan de vruchteloze praktijken van de duisternis maar ontmasker die juist, want wat daar in het verborgene gebeurt, is te schandelijk voor woorden (Ef.5:11-12). Volgens de onderzoekers is het bovenstaande nog maar het topje van de heimelijke ijsberg, dat in de toekomst alleen maar erger zal worden.
Uitweg
In de lezing van vandaag zullen we horen over wat er zoal in het ondergrondse satanische verzet tegen God gebeurt. De lezing zal gehouden worden door twee teamleden van de stichting Friends of Esther’s die zich al jarenlang inzetten om overlevenden van satanisch misbruik in Nederland te helpen om vrij te komen van deze gruwelijke praktijken. In de lezing zullen we horen over satanisch ritueel misbruik (srm). Natuurlijk is het een groot verschil of je als onschuldig slachtoffer in hun klauwen terecht bent gekomen of dat je actief hebt deelgenomen aan satanische aanbidding of bewust hebt gewerkt met de krachten van satan. Deze laatsten moeten volgens Derek Prince (DPM, 2024) uiterst vastbesloten zijn als ze vrij willen worden. De geestelijke strijd voor hun bevrijding is vaak zeer intensief en het bevrijdingsgebed op zich is ook meestal niet het eind van het conflict. Iemand die een bewuste, onvoorwaardelijke toewijding aan satan heeft gemaakt, wordt vaak nog steeds door hem gezien als zijn bezit en satan zal voortdurend proberen zijn invloed opnieuw te doen gelden. Daarvoor gebruikt hij iedere soort demon die hij in het leven van de betreffende persoon tot zijn beschikking heeft. Zo’n voormalig slachtoffer van satan zal de hulp nodig hebben van een toegewijd gezelschap van gelovigen om hem of haar bij te staan. Hij of zij moet leren iedere druk te weerstaan en voortdurend de Bijbelse waarheid te bevestigen en herbevestigen die bevrijding en overwinning garandeert. Als iemand een slaaf van satan is geweest, zijn de innerlijke muren van zijn of haar persoonlijkheid vaak afgebroken. Na bevrijding moeten deze beschermende muren weer worden opgebouwd, om de nieuwe vrijheid te kunnen behouden. Zo zet stichting Friends of Esther’s zich in om de slachtoffers van satanisch ritueel misbruik een uitweg te bieden uit de ellende.
Lezing (Gerard van der Schee & Anjo Terpstra)
Zie voor een verslag van de lezing deze link: https://www.lichtopsrm.com/satanisch-ritueel-misbruik-in-nederland-bestaan-en-gevolgen/.